Kişinin yasevimliığı topluluk içre kıymeti olan , yetenek, gidişat ve öteki davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tüyöneten.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belli vürutmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki evetşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğfiilme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok teşhismı yapılabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin amaçlarına yakışır ) bileğfiilme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakarak;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde bileğfiiltirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğfiilme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç bel kemiği öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı yekpare kültürler muhtevain nüshadır. Ammaçların içeriği ve öğrenme muhtevain kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak bileğfiilebilir, ancak sürecin doğası bileğfiilmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince biröte filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna dair farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçün teşhismı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğfiilikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içre eğitime dair temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğfiilikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, anatomi muhtevain dirim boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere yakışır olabileceği üzere istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin fiilletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, terbiye merkezleri üzere mekânlarda maruz terbiye formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Doğrusu terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye tutulmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belli bir düşünce ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise kendiliğinden vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir model olarak ele kızılındığında ise terbiye sisteminin üç bel kemiği ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Pınar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Müddetç; ekol içre meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, mezuniyet, sınav özetları üzere istenilen davranış bileğfiiliklikleridir.